Fouten maken is onlosmakelijk verbonden met het leerproces! We zijn er vaak steeds meer op gericht geraakt dat alles goed moet gaan. Fouten maken wordt als falen gezien en is vaak niet gewenst. Voor het leerproces van (jonge) kinderen kan dit een groot probleem worden. Als kinderen bang zijn dat er iets fout gaat en ze daarop beoordeeld worden dan is de kans groot dat ze (onbewust) besluiten dat het beter is om maar helemaal niets te doen en niets te proberen omdat dat “veiliger” is. Je krijgt dan uitspraken als: “dat kan ik toch niet” of “dat lukt mij nooit”. Het gevolg is dat het leerproces ernstig vertraagd of zelfs helemaal tot stilstand dreigt te komen.
Daarom is het zo belangrijk dat kinderen fouten mogen maken en dat ze weten dat je niet kunt leren als je geen fouten kunt of durf te maken. Fouten mogen maken is onlosmakelijk verbonden met het leerproces: eerst gaat het een aantal keer fout, tot je het kunt en daarna gaat het pas goed. Wij leren vaak meer van de fouten die we maken dan van de dingen die goed gaan. De fouten die we maken zorgen ervoor dat we dingen veranderen en beter kunnen gaan doen. Het is dus belangrijk dat de kinderen leren dat fouten maken mag maar dat je wel van je fouten moet leren om het de volgende keer beter te kunnen doen.
Ook voor ons volwassenen is het belangrijk dat we ons dat realiseren dat er bij jonge kinderen eigenlijk nooit iets FOUT kan gaan. Vaak hebben ze niet eens goed een beeld van wat wij nu eigenlijk goed of fout vinden. Ze worden onzeker als wij dat wat zij doen fout vinden terwijl zij niet goed begrijpen waarom dat nu eigenlijk fout is
Wij houden er soms opvattingen op na die voor kinderen moeilijk te volgen zijn en die ze door de tijd heen moeten leren begrijpen. Een voorbeeld: waarom je met je nieuwe schoenen niet door de modder mag lopen of lekker in die modderplas mag schoppen. Die modder spettert toch zo lekker en je kunt zo mooi zien wat voor prachtige klodders die op de stoep maakt. Maar ja, dat zien volwassenen nou weer niet (meer). Moeilijk te snappen waarom ze daar nu boos om worden.
In het leerproces op school zijn fouten vaak nog moeilijker te herkennen. Wat je moet leren is voor jou allemaal tamelijk abstract en het komt regelmatig voor dat je geen flauw idee hebt waarom de juf of een van de ouders zegt dat iets fout is. Door oefening en herhaling moet je de dingen steeds beter leren herkennen en dan pas ga je zien of iets goed of fout is.