Zo Leren Kinderen Leren

Dingen af kunnen maken

Voor het leerproces is het heel belangrijk dat kinderen leren om dingen af te maken en niet te stoppen als ze “geen zin” meer hebben. Het is dan wel belangrijk dat het kind de dingen die het wil of moet doen kan overzien en dat ze voor hem te behappen zijn. Anders krijgt het taken waar het niet tegenop gewassen is en dat willen we het kind ook niet aan doen.

Het gaat om kleine taken of dingen waar het aan begonnen is, die te overzien zijn en waarvan het belangrijk is dat ze afgemaakt worden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hier heel strak mee omgegaan wordt maar dat je probeert om een middenweg te bewandelen zodat je kind wel de ervaring krijgt om dingen af te maken maar dat het niet zo strak gehouden wordt dat het geen ruimte meer heeft om zich te bewegen.

Geef je kind kleine taakjes, die het kan overzien, en die het dan ook af moet maken of stimuleer het om de dingen waar het aan begonnen is ook af te maken. Naar believen weer meteen naar iets anders toe te rennen wat vervolgens ook niet afgemaakt wordt is geen oplossing en is voor je kind ook op de lange duur niet bevredigend. Bovendien creëert het chaos waar het zelf last van kan gaan krijgen. Iets overwinnen en blij zijn met de nieuwe dingen die je geleerd hebt zijn belangrijke elementen van het leerproces. Beetje bij beetje kun je rustig aan steeds wat meer van je kind vragen.

Het is belangrijk dat kinderen ervaren en voelen hoe de dingen in het leven werken. Dat je soms even vol moet houden om een resultaat te bereiken. Dat afhaken uiteindelijk geen oplossing brengt maar dat volhouden er voor zorgt dat je iets doet wat je anders niet gedaan of gekund zou hebben. Het is heel belangrijk voor het leerproces om te leren hoe het is om jezelf te overwinnen.

In het begin kan het bij je kind wat weerstand oproepen maar aldoende zal het gaan leren hoe je dingen af moet maken en hoe je jezelf in kunt spannen om dat ook voor elkaar te krijgen. Missen kinderen deze ervaringen dan kan het heel moeilijk voor hen worden om op school te weten hoe het werkjes af moet maken. Het lukt dan niet goed om bij weerstand zichzelf samen te kunnen pakken en het gewoon te doen. Er zijn kinderen die dan van alles gaan bedenken om ergens onderuit te komen. Daar gaat veel energie in zitten en levert voor het leerproces zelf alleen maar hindernissen op omdat het kind constant bezig is om moeilijkheden uit de weg te gaan i.p.v. ze te overwinnen.