Door dagelijks hetzelfde te oefenen en te herhalen leren kinderen dat ze door dit oefenen en herhalen ergens steeds beter in kunnen worden. Een flinke groep kinderen heeft geen realistisch beeld van wat een mens kan of wat hij er voor moet doen om iets te kunnen.
Op tv zien ze de meest fantastische prestaties zoals topsport, circusacts en stunts in films die overigens in scene gezet zijn en die je in het echte leven niet zou overleven. De uren van “bloed-zweet-en-tranen” die aan deze prestaties vooraf gegaan zijn en de trucage zijn helemaal niet zichtbaar. Er zijn kinderen die denken dat het heel vanzelfsprekend is dat zij dat ook allemaal zomaar zouden moeten kunnen.
Door eigen (speel)ervaring en zelf fysiek actief te zijn, leer je dat er grenzen aan je kunnen zijn maar je leert ook dat je die grenzen, door te oefenen, wel degelijk ook kunt verleggen. Dat geeft je niet alleen een realistisch beeld van jezelf maar ook de kennis en ervaringen over HOE je kunt leren en daardoor je grenzen kunt verleggen. Heb je geen realistisch beeld van jezelf dan is de kans groot dat je jezelf steeds overschat, onbezonnen aan dingen begint en op veel teleurstelling en tegenslag zult stuiten. Dat is niet goed voor je zelfvertrouwen en de bereidheid om nieuwe dingen aan te pakken. De kans is groot dat deze kinderen bang worden om nieuwe dingen te doen en dat ze onzeker en terughoudend worden. Daarmee wordt ook de kans dat het leerproces vertraging oploopt groter.