Zo Leren Kinderen Leren

Processen leren begrijpen

Stel je gaat eten koken. Je moet eerst weten wat je wilt koken, dan ga je boodschappen doen, dan moet je weten wat de volgorde is waarin je de dingen doet (eerst de groenten die wat langer moeten koken, dan de aardappelen, dan het biefstukjes want dat is snel klaar), tafel dekken, eten, afruimen, afwassen en de vaat weer in de kast zetten.

Voor het leerproces is het belangrijk om dit soort processen mee te maken zodat je leert dan de dingen niet vanzelf op tafel of in je mond vliegen net zo min als dat je vanzelf leert schrijven of rekenen. Als je op school een taakje moet doen dan moet je ook weten hoe je dat proces in moet gaan: je wilt zelf iets doen of de juf heeft instructie gegeven, aan de hand daarvan maak je een plan (hoe onbewust of klein ook), dan moet je weten welke materialen je nodig hebt (een pen of een potlood, welk schriftje of een los blaadje, een werkboekje o.i.d.) je moet weten waar je moet beginnen, wat je vervolgens moet doen, wat je kunt doen als het niet zo goed lukt (zelf een oplossing zoeken, bij iemand anders even kijken of de juf vragen), je moet weten wanneer je klaar bent en of het goed genoeg is en vervolgens je spullen opruimen en als er tijd over is weten of je nog even wat anders kunt doen.

Het je moeite om dit soort processen min of meer zelfstandig te doorlopen dan is er een flinke kans dat dit vertragend op je leerproces werkt. Je weet niet zo goed wat je moet doen, hoe je e.e.a. aan moet pakken, kunt moeilijk zelfstandig aan de slag en moet steeds op anderen wachten. De kans is groot dat je dan onzeker wordt, fouten gaat maken waardoor je minder waardering krijgt en daardoor in een cirkel komt waar je nog maar moeilijk uit kunt komen.